Зайці – це не лише цінне хутро…

Сьогодні кілька слів про зайців та боротьбу з ними.

Насправді, як ви вже здогадуєтеся, коли я кажу про зайців у фотоблозі, то мабуть це все-таки не вухаті тваринки. Та й взагалі, з вухатими у мене не склалося – лише раз на зйомці на Боржаві (практично на Плаї) звідкись з-під ніг з чорничника (якщо чесно, то наче нізвідки) вискочив один герой, і я вдогонку йому випустив чергу кадрів на мінімальній  чутливості. Подивився потім результати.. одним словом, анімаліст з мене ніякий.

Мій зірковий час, як фотографа-анімаліста, не відбувся через зосередженість на пейзажі. Заяць вибіг буквально з-під ніг і зник за лічені секунди, а на камері була найменша чутливість.

Мій зірковий час, як фотографа-анімаліста, не відбувся через зосередженість на пейзажі. Заяць вибіг буквально з-під ніг і зник за лічені секунди, а на камері була найменша чутливість.

А в даному випадку ми з вами будемо говорити про бліки на фотографіях, які фотографи жартома називають “зайцями”. Виглядають вони приблизно так –

"Зайці" проявляються як чіткими яскравими елементами, так і бруднуватими плямами.

“Зайці” проявляються як чіткими яскравими елементами, так і бруднуватими плямами.

Утворюється це диво через перевідбиття променів всередині об’єктива (між лінзами), або між об’єктивом і фільтром. Зазвичай це трапляється, коли в об’єктив потрапляє пряме світло (наприклад, коли на світанку фотограф включає в кадр сонце). Виробники об’єктивів борються з цим, наносячи спеціальний склад на поверхні лінз фільтрів та об’єктивів – “просвітлююче” покриття, яке зменшує відбиття світла від поверхні. Також внутрішні сторони корпуса об’єктива покривають спеціальними антибліковими матеріалами. Але стовідсоткового результату це все-рівно не дає.

Чим же погані ці “зайці”? Загалом вони створюють декілька проблем. По-перше, вони можуть утворювати неестетичні плями вицвілих кольорів на фотографії. “Лікуванню” у фотошопі вони нерідко піддаються не дуже добре. Часто ці плями потрапляють в сюжетно важливі місця. Крім того, поруч з цими “зайцями” часто поруч біжить зниження контрасту на великих ділянках фотографії – через ті самі перевідбиття.

Чи завжди “заяць” – ворог? 🙂 Зовсім ні! Часто вони додають живості фотографії, можна навіть сказати – справжності. Часто додають настрою. Тому в дійсності іноді буває доцільніше обіграти контрове світло в сюжеті, ніж намагатися повністю позбутися вищеописаних проблем.

Бліки вдало лягли по діагоналі кадра, не зашкодивши його вмісту. На мою думку, в даному випадку виглядає з бліками навіть краще, можна з ними не боротися.

Бліки вдало лягли по діагоналі кадра, не зашкодивши його вмісту. На мою думку, в даному випадку виглядає з бліками навіть краще, можна з ними не боротися. Тим більш Камінь – Вухатий, історично з зайцями дружить 🙂

Але в багатьох випадках нам хочеться позбутися цього гостя. Давайте розглянемо, як це краще робити.

Один зі способів – це хірургічне втручання в фотографію засобами фотошопа. А саме, інструментами “Patch tool” (латка), або “Content aware fill”, або “Stamp tool”. В деяких випадках можна також проводити корекцію кольору і контрасту на базі відмінності кольору від тла. Цей спосіб може виявитися єдиним доступним, якщо фотографію вже зроблено, і можливості перезняти немає, а блік категорично заважає її сприйняттю. Детально зупинятися ми тут не будемо, бо для дрібних бліків все і так зрозуміло, якщо ви вже користувалися вищеозначеними інструментами; а в складніших – це трудомісткий процес, який вимагає індивідуального підходу до кожної фотографії. Іноді, наприклад, якщо блік потрапив, на чиєсь обличчя, то фотографію вже не врятувати.

Кращі способи – запобігати утворенню бліків ще до моменту зйомки. Дуже важливо тримати в чистоті лінзи об’єктива – як задню, так і передню, а також фільтрів. Якщо це не допомагає, то фільтр краще зняти – чим більше скла, тим більше шансів, що проміння буде перевідбиватися всередині. Якщо сонце збоку – може допомогти бленда. Вона закриє об’єктив від паразитного бокового освітлення. Крім того, вона додає солідності об’єктивові і фотографові 😉

Бленда - це не лише захист від паразитного бокового освітлення, але й корисний захист від крапель дощу, коли він ще не сильний, або бризок від водоспаду. Ще її можна використовувати в якості вази для цукерок на столі. Та й взагалі, добра бленда - це солідно!

Бленда – це не лише захист від паразитного бокового освітлення, але й корисний захист від крапель дощу, коли він ще не сильний, або бризок від водоспаду. Ще її можна використовувати в якості вази для цукерок на столі. Та й взагалі, добра бленда – це солідно!

Якщо бленди немає, можна просто зробити тінь на лінзу об’єктива рукою. Це легше робити на штативі, проте і знімаючи одною рукою – реально. Але дивіться, не впустіть камеру 🙂

Варіанти з блендою і тінню від руки не дуже допомагають, якщо сонце має бути в кадрі. В такому випадку зйомка проводиться трішки хитріше. Тут ми згадаємо приклад з попередньої розповіді – про те, як влізти в діапазон. Там ми з трьох кадрів отримали ось такий результат:

Результат, отриманий з трьох кадрів з різною експозицією.

Результат, отриманий з трьох кадрів з різною експозицією.

Секрет в тому, що насправді кадрів було чотири. Четвертий кадр виглядав ось так –

Цей кадр зовсім не зіпсутий, як може здатися на перший погляд!

Цей кадр зовсім не зіпсутий, як може здатися на перший погляд!

Таким чином, замість найсвітлішого кадра для переднього плану я використовую файл з рукою в кадрі, яка затуляє сонце. Це дозволяє отримати результат без “зайців” та з кращим контрастом на передньому плані:

Новий результат - менше бліків і кращий контраст на передньому плані.

Новий результат – менше бліків і кращий контраст на передньому плані.

Для порівняння:

Зліва - результат обробки з попередньої статті. Праворуч - результат об'єднання з кадром "з рукою".

Зліва – результат обробки з попередньої статті. Праворуч – результат об’єднання з кадром “з рукою”.

Ще один приклад, чотири вихідні кадра і результати:

"Нормальний" кадр.

“Нормальний” кадр.

Кадр з брекетингу, експонований для неба

Кадр з брекетингу, експонований для неба.

Кадр з брекетингу - експонований для переднього плана. Якби не була кадра з затуленим сонцем, довелося б використовувати його.

Кадр з брекетингу – експонований для переднього плана. Якби не була кадра з затуленим сонцем, довелося б використовувати його.

Кадр з затуленим сонцем. Його ми використаєм для переднього плана.

Кадр з затуленим сонцем. Його ми використаєм для переднього плана.

І результати (зліва в горі панелька Layers/Шари для інформації):

Результат з бліками

Результат з бліками

Результат без бліків - завдяки кадрові з затуленим рукою сонцем.

Результат без бліків – завдяки кадрові з затуленим рукою сонцем.

На всякий випадок ще раз підкреслю, “зайці” – не завжди ворог. Я нерідко залишаю їх на фото, або прибираю лише поодинокі. Проте в тих випадках, коли вони заважають, краще одразу передбачати і запобігати.

Жодень заяць під час написання цієї статті не постраждав.

© Олександр Бистріков 2014

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s